Ha most egyedülálló vagy ebben a nehéz helyzetben, akkor arra kérlek, hogy olvasd el ezt a cikket és amit csak tudsz, fogadj meg belőle!

Először is mélyen együttérzek Veled. Habár ilyen helyzetben még nem voltam egyedülálló, de egyedül sokat voltam. Tudom milyen egyedül élni, tudom milyen egyedül felébredni, magányosnak lenni és félni a holnaptól. Életemben nagyon sok nehéz helyzetben voltam egyedül. És mindig túléltem. Az utolsó pillanatban pozitívra fordult az életem. Mint egy Isteni gondviselés, valami mindig segített. Talán, mert soha nem adtam fel. Mert küzdöttem. A holnapért. A szebb napokért. Valljuk be! Ilyen helyzetben szerencsére még egyikünk sem volt, de az élet más területén számos csatát vívtunk már meg.

Az én első csatám fiatal felnőttként a délszláv háború volt. Igaz lassan 20 éve, hogy vége, de vannak olyan pillanatok amelyeket soha, de soha nem felejtek el. Ilyen a NATO bombázás. Akkor nagyon féltem. Féltettem családomat, a bátyámat, akit behívtak tartalékosnak. A repülők hangjától féltem a legjobban.  Az, hogy nem volt áram, nem volt üzemanyag, szinte eltörpült. Azt megoldottuk. Túléltük.  Alázattal, elfogadással, összetartással és hittel.

Ez most is így lesz! Megoldjuk. Ezt érzem. Viszont más lesz majd az életünk. Megváltozik minden. Remélhetőleg mi is sokat változunk majd. Talán vége lesz a “még, még, még” társadalomnak. Talán jobban figyelünk egymásra, talán a fogyasztói társadalom értékei átalakulnak bennünk igazi értékké.  Ez nagyon jó lenne, de addig ki kellene tartanunk. Először is nagyon fontos a fizikai egészségünk. Mondhatni a legfontosabb. Utána pedig a pszichés egészségünk  legyen a prioritás.

Ebben a horrorfilmben kicsúszott a talaj a lábunk alól. Bizonytalanságban és   kontrollvesztettségben az agyunk megőrül. Az agyunk fő küldetése az, hogy biztonságban érezze mágát.  Ez biztosítja a túlélésünket. Az agyunk elvár és ragaszkodik. Emberekhez, helyzetekhez, rutinokhoz.  Így például a napi rutin is biztonságot ad. Ami most szintén megváltozott, ha otthonról dolgozol vagy ne adj’ isten  nem is dolgozol. Az agyunk szereti kontrollálni az életünket, ami most  szintén nem lehetséges. Ha teljesülnek az elvárásaink az agyunk dopamint termel, mint egy jutalmat. Viszont, ha nem teljesülnek az elvárásaink, a stressz-szintünk villámgyorsan a plafonon lesz, amit az agyunk fenyegetésnek érez.  Egy pillatan alatt megemelkedik a kortizonszintünk, az immunrendszerünk működése lecsökken az agyunk limbikus rendszere, ami az érzelmeinkért felelős, egyszerűen megőrül “üss vagy fuss” üzemmódba lép. Ezzel egy  időben az oxitocin és dopamin szintünk lecsúszik és elkezdünk lefelé csúszni a lejtőn. Elkezdünk szorongani… Ebben a helyzetben ez természetes egy bizonyos szintig.

Most szinte mindenki szorong. Ki jobban, ki kevésbé. Azt tapasztalom az egyéni klienseim között, hogy azok, akik alapból szoronganak,  a szorongásuk most felerősödött.  Sokaknak irreálissá vált. Ekkor viszont a feladatod az, hogy csökkents a szorongásodat a későbbi testi- lelki egészséged érdekében.  A szorongás jelei:  nyugtalanító érzelmi tünetek,  zaklatottság, ingerlékenység, erős testi reakciókat – bőrpír, verejtékezés, szapora légzés, erős szívdobogásérzés, mellkasi szorítás, megváltozott alvási szokások, étvágytalanság vagy falási rohamok, sírási kitörések.

Először is szeretném, hogy tudd!  Nem vagy egyedül! csatlakoztam egy szakmai csoporthoz, a Segítőhálóhoz. Ebben a csoportban a koronavírus idején krízisben lévő embereknek nyújtunk ingyenes segítséget. Jómagam és számos szakember  covid-19 járvánnyal kapcsolatos szorongás esetén kínál ingyenes online segítő beszélgetéseket és csoportokat.  Nincs más dolgod, mint kiválasztani a számodra szimpatikus szakembert és segítséget kérni. Ne habozz vele! Sokkal könnyebb lesz, ha segítséget kérsz.

Másodszor kezeld a stresszt! Erre az egyik legjobb megoldás a sport. Igen, a négy fal között. Keress olyan ingyenes sportot, ami segít levezetni a feszültséged. Nagyon sok ingyenes lehetősége találsz a neten: Rubint Réka, Péntek Enikő, Fitvideo.hu.  Megértem, hogy nincs kedved hozzá. Nekem sincs, de ez nem a kedv, hanem a “muszáj” kategória azért, hogy ép elmével bírd ki az elkövetkezendő heteket.  Mindegy, hogy mit,  csak csinálj valamit ( Jóga, aerobik, trx, body art, pilates).  Én ma este “Rubint Rékázni” fogok online. 🙂

A sport után lélegezz. Ülj le kényelmes helyzetben. Ha biztonságosnak érzed csukd be a szemedet. Figyelj a légzésedre. Lélegezz be lassan az orrodon keresztül és közben számolj  ötig. Lassan engedd ki a levegőt a szádon át, és közben számolj 10-ig. Közben gondold azt, hogy mlnden egyes levegővétellel beszívod a friss, életető energiát és kifújod a fáradt energiát, a feszültséget. Ismételd meg  naponta többször a gyakorlatot, nagyjából 3-5 percen keresztül. Segíteni fog.

Harmadszor figyeld  a negatív  gondolataink.  Ebben a helyzetben kettőt pislogunk és már jönnek is a negatív gondolatok és vele együtt a szorongásunk. Ilyen gondolatok lehetnek: ” Megbetegszem. Egyedül maradok. Nem lesz mit ennem.  Félek, hogy beteg leszek. Nem lesz, aki gondoskodjon családomról. Attól félek, hogy az idős szüleimnek baja lesz, elkapják a vírust és meghalnak.”

Nyilván soknak van racionális alapja, de gyakran ezek inkább torzítottak és nem igazak. Ezek a negatív gondolatok a hiedelmeink. Képesek vagyunk arra, hogy a mérgező hiedelmeinken tudatosan felül emelkedni. Ehhez azt kell, hogy megfigyeld őket és tudatosan átgondolva, bizonyosságot keress az igazukról. Tehát mi a bizonyéték arra, hogy a negatív gondolataim igazak? Mi bizonyítja azt, hogy az állításom igaz? Kezdd el megvizsgálni ezek valóságalapjait. Úgy, mintha egy bíróságon állnál. Minden oldalról vizsgált meg, majd keretezd át. Egy elfogadható állításra. Nem a negatív mondat pozitívvá alakítása a lényeg. Azt az agyunk nem hiszi el és nem fog megnyugodni. Inkább a realitás a lényeg. A realitás az, hogy: “attól, hogy koronavírus járvány van, nem biztos, hogy meg is betegszem. Vagy az, hogy most egyedül vagyok, nem azt jelenti, hogy így is marad.”  Ez megnyugtató, igaz?

Alkoss egy önnyugtató mantrát.  Ezek olyan mondatok, amelyek segítenek megnyugodni. Ilyen mondatok: “Világomban minden rendben van. Szeretem magamat és várom a szerelmet. Az Univerzum szeret engem. ” Ismételgesd minél többször a nap folyamán. Lehetőleg a tükörbe nézve a saját szemedbe mondva.

Keress közösséget! Mi emberek arra születtünk, hogy kapcsolódjunk egymáshoz. Társas lények vagyunk. A legtöbben  vágyunk a kötődésre és arra, hogy tartozzunk valakihez,   még akkor is, ha a kötödési képességünk nem alakult ki. Ha már régóta vagy egyedül, akkor lehet, hogy nehéz lesz kilépned a komfortzónádból és olyat csinálni, mint még soha. A kapcsolatainknak, a közösségnek ereje van. Olyat tud, amit a tömeg  nem. Megtart, védóhálót ad. Ha esel, akkor ott lesz mögötted. Lesz benne erő, összetartás. Ne maradj  egyedül a magányodban! Keress közösséget vagy hozz létre közösséget. Szerencsére  a net most nagy áldás. 🙂 Nőként várunk a Tudatos Nők Klubjába.   Az egyik nap egy hölgy  segítséget kért bevásárláshoz, sajnos tüdő betegként nem mer kimenni még az utcára sem. Azonnal jöttek a felajánlások. A szükség nagy úr és törvényt bont!  Ne habozz, élj vele!

Csetelj a neten, de ne randizz (#maradjotthon), inkább csak ismerkedj.  Használd ki ezt az időt ismerkedésre, flörtölésre, barátkozásra.  Tanulj meg a férfiak/nők nyelvén kommunikálni. Mélyítsd el a barátságaidat. Oszd meg velük az érzéseidet. Nem tudom elképzelni, hogy ebben a helyzetben ne találnál magadnak olyan embert/embereket, akik ne állnának melletted és ne hallgatnának meg.

Tényleg nem vagy egyedül! 🙂 Itt vagyok/vagyunk Neked. Keress bátran!  Keress segítséget, közösséget! 

Csatlakozz Tudatos Nők Klubjába.   Nézd meg ingyenes videóimat, tudd meg mi tart tudattalanul is távol a szerelemtől. Katt ide: ‹‹‹‹‹